יום חמישי, 27 במרץ 2014

האם יהודי צריך גוף?



כמדומני שדרויאנוב מביא את הפלפול הבא:

הקשו: מדוע יהודי צריך רגליים? הרי "מכניסים" אותו לברית, "מעלים" אותו לתורה, "מובילים" אותו לחופה ו"נושאים" אותו לבית עולמו - ואם כך רגליים מדוע?

ותירצו: לפעמים יהודי צריך לפשוט את הרגל...

ועל זה אני רוצה לשאול: האם יהודי צריך גוף?

מישהו צריך פעם לעשות מחקר על תגובות של יהודים לסרטים (או לרופאים או לעו"ד או לבני הזוג של הילדים). בעוד שלאנשים יש מגוון של תגובות למגוון של סרטים שאינן מיוחדות ליהודים, ישנן תגובות שהן יהודיות להפליא. לא מזמן יצא לי לצפות בסרט HER המספר על אדם המתאהב במערכת ההפעלה של המחשב שלו. נשמע טפשי במיוחד אבל זה לא. למעשה הסרט עורך ניסוי מחשבה מתוחכם ברעיון העתיק של מה שנקרא לרוב 'בינה מלאכותית' אבל נכון יותר לכנותו 'בינה לא ביולוגית'. הרומן בין מערכת ההפעלה לבין הגיבור מתפתח לאורך הסרט באופן שמכריח את הצופה להתווכח עם עצמו לגבי איך הוא או היא היו מרגישים באותן הנסיבות.

לא אספר את העלילה כי אני לא רוצה להרוס לאלה שטרם צפו בסרט. אבל מצאתי את עצמי שואל שתי שאלות: האם מערכת הפעלה כגון זו המתוארת בסרט יכולה להיות יהודית? או במילים אחרות האם יהודי צריך גוף? והשאלה האחרת שעלתה בדעתי היא האם מערכת הפעלה יכולה לפסוק הלכה? ואם ההלכה לא ממש מושכת אתכם, אז האם מערכת הפעלה יכולה לשאת בתפקיד של מנהיגות דתית?

אני מניח שכבר בשלב זה איבדתי חלק ניכר של הקוראים ובוודאי אלה שלא ראו את הסרט. מה זה השטויות האלה? מה פתאום שמחשב יהיה יהודי?! ועוד רב!!? ובכן היהדות ההיסטורית מתייחסת בהרבה מאד הקשרים לנשמה ללא גוף כמו למשל בטרם ירדה לגוף או לאחר שנפרדה ממנו. ויש כמובן את המלאכים ושאר חיות קדושות, שלא לדבר על דיבוקים למיניהם. רצוני לומר שהרעיון של נשמה ללא גוף אינו זר כלל ליהדות. ואם נשמה יורדת לגוף ביולוגי, מדוע שלא תרד לגוף מסוג אחר? לצד משאבי זכרון בלתי מוגבלים וידע של כל עקרונות החשיבה וההסקה הדתית לדורותיהם, תהנה מערכת ההפעלה מיכולות יצירה של קשרים חדשים שעין לא שזפתם. מדובר ביתרונות מהותיים ביותר על כל חלופה ביולוגית. 

הנפלא ומעורר המחשבה בסרט הנ"ל הוא המהירות בה מערכת ההפעלה עוברת מגירוי-תגובה מוגדר תוכנה ליצירתיות ולמידה. בשלב כלשהו, מערכת ההפעלה מלחינה מוזיקה וכבר ראיתי בעיני רוחי מערכת היוצרת ניגוני דביקות שאוזן יהודית לא שמעתן מאז שירת הלוויים בבית המקדש. ולא אמרנו כלום על חידושי תורה למחלקותיהם. איך יתחרו הוגי דיעות, פוסקים ואפילו מדריכים רוחניים עם עוצמות כאלה? 

ירצו הרוצים לטעון שידע אולי יש כאן, אבל האם ניתן לדבר על אמונה במובן של FAITH ? בסרט מתוארת התפתחות רומנטית שגם מערכת ההפעלה שותפה לה ואם אפשר לאהוב, אז גם אפשר להאמין. ואז השכר נפרץ ומבול של שאלות ורעיונות פורץ כל גדר.

מאמתי מערכת הפעלה תחשב יהודית? (אם יהודיה או אפילו מתכנת יהודי לא יעזרו כאן!) האם מערכת הפעלה מצטרפת למניין? באילו מצוות מחוייבת מערכת הפעלה יהודית? אילו חובות מוסריות ויהודיות יש לנו כלפי יהודי לא ביולוגי? האם מערכת הפעלה יכולה להיות רפורמית? האם היא יכולה לחזור בתשובה או בשאלה?

בשום מקום במקורותינו לא כתוב שיהודי צריך גוף. אולי מסובב הסיבות ראה מה צופן העתיד ולא רצה להתחייב מראש. בכל מקרה, זו רק דוגמה לתגובה יהודית לסרט שאני שב וממליץ בחום לכל אחד לראותו.

הדיבוק של פייגע

תגובה 1:

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.